Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Joka ilta kun kännykkä sammuu ja saapuu oikea yö... Vai saapuuko? Moni meistä modernin, urbaanin sivilisaation sähköistämistä ihmisistä räpeltää kännykkänsä ja läppäriään mahdollisimman myöhään illalla, mikä saattaa johtaa uniongelmiin.

Arvostettu unilääketieteen tohtori Charles Czeisler on julkaissut viimeisen 35 vuoden aikana laajasti artikkeleita valon vaikutuksesta uneen ja univajeen kautta ihmisen toimintakykyyn. Czeislerin mukaan sähkövalon keksimisen jälkeen unirytmimme on merkittävästi muuttunut. Valo on mahdollistanut "24/7-yhteiskunnan" ja tähän liittyvien lieveilmiöiden, kuten runsaan kofeiininkäytön kera saamme nykyään liian vähän laadukasta unta ja kärsimme useista erilaisista fysiologisista ongelmista.

Alistus keinotekoiselle valolle ilta-aikaan ja yöllä voi ehkäistä univalmiutta edistävien aivosolujen toimintaa ja unihormoni melatoniinin eritystä. Samanaikaisesti kännyköiden ja kannettavien laitteiden valo voi stimuloida aivosoluja, jotka edistävät virkeänä pysymistä. Unihäiriöiden yleisyys on lisääntynyt keinovalon käytön kanssa käsi kädessä.

Tohtori Czeisler on todennut, että viimeaikoina perinteisten hehkulamppujen valon korvautuminen LED-valoilla voi pahentaa uniongelmia entisestään. LED-valoja käytetään tyypillisesti televisioissa, tietokonenäytöissä ja kannettavissa elektronisissa laitteissa, kuten tableteissa.

LED-valoissa on tyypillisesti aallonpituudeltaan lyhyttä sinistä ja sinivihreää valoa, johon silmiemme valoherkkä retina reagoi entistä herkemmin. Siksi ajan viettäminen illalla älypuhelinta tuijotellen saattaa häiritä unta enemmän, kuin kirjan selaaminen perinteisen lukulampun valossa.

Muutamia ravintovalmentaja-psykologin vinkkejä unihygienian petraamiseen

  • Sammuta läppärisi, kännykkäsi ja kaikenlaiset vilkkuvat sekä valoa kajastavat aparaatit ajoissa illalla. Ala rauhoittua nukkumaan viimeistään tuntia ennen toivottua nukahtamisaikaa tekemällä jotain vanhanaikaista, kuten lueskelemalla oikeaa kirjaa tai vaikkapa Kindle-lukulaitetta, joka ei hohkaa valoa.
  • Vältä kahvin juomista kuusi tuntia ennen arvioitua nukkumaanmenoaikaa. Jos olet kofeiinille erityisen herkkä, rajoita ilta-aikaan myös tumman suklaan, kolajuomien ja mustan teen nauttimista. Yrttitee on hyvä iltajuoma.
  • Vältä viiniä arki-iltaisin. Jo yksi lasillinen voi heikentää alkuyön tuntien unen laatua. 
  • Pimennysverho tai uninaamio silmillä voivat auttaa, jos Suomen valoisa kesä vie unesi.
  • Jos uninallesi kuorsaa tai nukut meluisalla alueella, käytä korvatulppia. Jotta et saa jatkuvan käytön seurauksena vahatulppaa korviisi, suihkauta välillä korviin esimerkiksi Ceridalin Lipolotion-suihketta, joka liuottaa vahakertymiä korvista.
  • Kokeile unicocktailia eli melatoniinivalmistetta, magnesiumia ja sinkkiä illalla tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Lopeta älypuhelimen käpälöinti sängyssä ja keskity kumppaniisi. Tämä yksinkertainen vaihdos voi aiheuttaa yllättävän myönteisiä tuloksia elämänlaatusi kannalta.
  • Jos uniongelmasi on paha, hakeudu ajoissa lääkärin ja psykologin vastaanotolle. Unilaboratorion tutkimuksista voit saada myös erittäin hyvää tietoa ongelmiesi ydinsyistä.

 

Tästä loppukevennykseksi tärkeää asiaa älypuhelinriippuvuudesta

Hyvää yötä ja kauniita unia!

 

14.07.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite