Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Suuri yhdysvaltalainen pitkäaikaistutkimus selvitti reippaan kävelyn ja juoksun vaikutuksia sydänterveyteen. Tuloksena oli, että kulutettaessa sama määrä energiaa kävellen tai juosten, saavutetaan pitkälti samanlaiset terveysvaikutukset.

Seuraavien sairauksien riski pieneni:

* korkea verenpaine

* korkea kolesterolipitoisuus

* diabetes

* mahdollisesti myös sepelvaltimotauti

Kaiken kaikkiaan tutkimuksen mukaan myös kohtuullisesti rasittava liikunta kuten reipas kävely on selkeästi terveydelle hyödyllistä. Täytyy kuitenkin huomioida, että juokseminen on hyvin intensiivistä liikuntaa, joka kuluttaa paljon enemmän energiaa (kcal) samassa ajassa kuin käveleminen. Kävellen, vaikka reippaastikin, joudutaan suoritukseen käyttämään näin ollen huomattavasti pidempi aika, jotta saadaan kulumaan vastaava määrä energiaa.

Tutkimus käsitti 33 000 juoksijan ja lähes 16 000 kävelijän tiedot terveydestä ja liikuntamääristä. Seurantatutkimus kesti yli kuusi vuotta, jonka aikana tutkittavien terveyttä tarkkailtiin.

Tulokset

Selville saatiin, että mitä enemmän energiaa liikuntaan oli käytetty, sitä pienempi oli riski sairastua yllä mainittuihin sairauksiin. Etenkin diabetesriski laski liikunnan avulla. Tulokset olivat melko samanlaiset niin juoksun kuin kävelynkin kohdalla, jopa niin päin, että kävelemällä sairastumisriski laski aavistuksen verran enemmän. Mutta tästä ei kuitenkaan voida vetää sitä johtopäätöstä, että käveleminen olisi juoksemista terveellisempää, ero oli sen verran pieni.

Yli minimiliikuntasuositusten (esim. vähintään 30 minuuttia päivässä) liikkuminen laski sairastumisriskiä entisestään.

Mikä on reipasta kävelyä?

Ollakseen kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa, tulee kävelyn nostaa sykettä ja saada kevyt hiki pintaan. Tutkimukstulos on hyvä uutinen niille, jotka vierastavat juoksemista ja hölkkää tai eivät voi niitä nivel- yms. vaivojen vuoksi harrastaa. Juoksemalla terveyshyödyt saa nopeammassa ajassa, mutta kävelyäkään ei kannata väheksyä terveyshyötyjä puntaroitaessa.

Heikkoutena tutkimuksessa voidaan pitää sitä, että siinä luotettiin ihmisten omiin raportointeihin liikkumisestaan ja diagnooseistaan. Tätä on kuitenkin vaikea välttää kohorttitutkimuksissa.

 

Tutkimus: http://atvb.ahajournals.org/content/early/2013/04/04/ATVBAHA.112.300878.abstract?sid=a430fef0-a496-4982-a85d-a0c9868ae59c

 

 

15.05.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite