Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Ikääntyessämme B12-vitamiinin imeytyminen ravinnosta kehoon heikentyy. Iän myötä myös B12-pitoisten ruokien syöminen usein vähenee. Tällä tavoin kehittyy hiljalleen B12-vitamiinin vajaus, jonka aiheuttamat muistiongelmat saatetaan helposti tulkita korkeasta iästä tai alzheimerin taudista johtuviksi. 

B12-vitamiinia tarvitaan

  • Terveen hermojärjestelmän kehittymiseen ja ylläpitoon
  • DNA:n muodostumiseen 
  • Punaisten verisolujen tuotantoon

 

Vakava B12-vitamiinin puutos johtaa anemiaan, jota voidaan tutkia helposti tavallisella verikokeella. Vähemmän dramaattisia puutosoireita ovat lihasheikkous, alhainen verenpaine, uupumus ja masennus sekä muut mielialaoireet ja muistiongelmat.

Kuten muutkin B-vitamiinit, B12-vitamiini on vesiliukoinen. Keho kuitenkin varastoi sitä jonkin verran maksaan, minkä vuoksi liian vähäistä vitamiininsaantia ravinnosta tai varsinaista imetytymishäiriötä ei välttämättä huomata vuosiin. Joidenkin arvioiden mukaan jo 250 pmol/l alhaisempaa veren seerumin B12-vitamiinin tasoa pidetään merkkinä vitamiinin puutoksesta.

B12-vitamiinin vuorokausittainen saantisuositus on aikuisilla 2,4 mikrogrammaa. Tavallisesta sekaruokavaliosta saantisuositus on helppo saavuttaa. Vitamiinia on runsaasti lihassa ja kalassa ja  erityisesti maksaruoissa. Riskiryhmänä ovat kasvissyöjät ja etenkin vegaanit, joiden on käytettävä säännöllisesti vitamiinilisää. Välillä väitetään, että merilevät, hapatetut tuotteet tai oraat sisältäisivät B12:ta. Missään kasvikunnan tuotteessa ei kuitenkaan ole B12-vitamiinia, jota ihmisen elimistö voisi hyödyntää.

Eläinperäisissä tuotteissa oleva B12-vitamiini on sitoutunut proteiiniin ja tarvitsee imeytyäkseen vatsahappoja. Vatsahapon neutralisoijia käyttävillä henkilöillä onkin riski vitamiinin vajaukseen. Samoin ikääntyvillä ihmisillä, joilla vatsahapon tuotanto on yleisesti henkentynyt. Perniöösistä anemiasta kärsivillä B12:n imeytyminen on puolestaan estynyt, koska heiltä puuttuu sisäinen tekijä, joka mahdollistaa vitamiinin imeytymisen suolistosta.

Ravintovalmentajan vinkit:

Synteettinen B12-vitamiini ei tarvitse vatsahapon apua imeytyäkseen, mutta kannattaa pitää mielessä, että kaikki nautittu B12 ei imeydy. Tämän vuoksi B12-vitamiinivalmisteissa on yleensä varsin suuri määrä vitamiinia. Parhaiten puutosoireita ehkäistään käyttämällä kielen alle laitettavia tabletteja tai suusuihkeita, joista vitamiini imeytyy parhaiten. Pistoksia ei välttämättä tarvita ellei B12-vitamiinin puutosta ole jo todettu.

Erään iäkkäitä naisia, joilla oli yksipuolinen ruokavalio, koskevan tutkimuksen mukaan B12-vitamiinilisä hidasti  huomattavasti kognitiivisten kykyjen heikkenemistä tutkituilla henkilöillä. Tästä johtuen B12-vitamiini on ristisanojen ja älyllisesti aktiivisen elämän ohella hyvä osa muistin säilyttämisarsenaalia. 

 

Lisätietoa:

http://www.nytimes.com/2011/11/29/health/vitamin-b12-deficiency-can-cause-symptoms-that-mimic-aging.html?_r=0

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23221971

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23592803

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20927562

 

03.05.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite