Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Pitkäikäisyyden salaisuus

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Usean yhdysvaltalaisen yliopiston yhteishankkeena syntynyt tutkimus tarkasteli seitsemän
sydämelle terveellisen elämäntapavalinnan vaikutusta myös syövän ehkäisyyn. 

Seitsemän sydänterveydelle tärkeää tekijää:

 

  • tupakoimattomuus
  • fyysinen aktiivisuus (vähintään 75 min/vko raskasta liikuntaa ja vähintään 120 min/vko kohtuullisesti rasittavaa liikuntaa)
  • normaali painoindeksi (alle 25)
  • terveellinen ruokavalio
  • alhaisen kolesteritason ylläpitäminen (alle 200mg/dl)
  • normaali verenpaine (alle 120/80)
  • verenpainetaso (paastoverensokeri alle 100 mg/dl)

 

Tutkimuksessa seurattiin 17-19 vuoden ajan yli 13 000 45-64 -vuotiaan koehenkilön
terveyttä ja elämäntapavalintoja. Tutkijat huomasivat, että nämä sydänterveyteen
yhdistetyt tekijät olivat tärkeitä myös syövän ennaltaehkäisemisessä. Henkilöillä, jotka
täyttivät 6-7 terveyskriteeriä, oli puolet pienempi riski sairastua syöpään. Samat tekijät
siis ennaltaehkäisevät niin sydänsairauksia kuin syöpääkin.
Tärkein yksittäinen sydän- ja
syöpäsairausriskiä laskeva tekijä tutkimuksen mukaan on tupakoimattomuus.

Vain 0,1% tutkimukseen osallistuneista täytti kaikki seitsemän terveyskriteeriä. Sama on
huomattu monissa muissakin tutkimuksissa. Huomionarvoista on sekin, että vain 5,3%
koehenkilöistä noudatti terveellistä ruokavaliota.

-----------

Lisää ikävuosia oikeilla rasvahapoilla

Harvardin yliopisto yhdessä New Mexicon ja Washingtonin yliopistojen kanssa tutki veren
omega-3-rasvahappopitoisuuksien vaikutusta pitkäikäisyyteen. Koehenkilöt olivat 65
vuotta täyttäneitä eivätkä he käyttäneet kalaöljylisää.

Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen omega-3-rasvahapon pitoisuuksia ikääntyneiden
koehenkilöiden verestä:

• DHA (docosahexaenoic acid)

• EPA (eicosapentaenoic acid)

• DPA (docosapentaenoic acid)

Tutkijat havaitsivat, että näillä kolmella rasvahapolla todella on merkitystä. Muut tuloksiin vaikuttavat tekijät huomioon ottaen, omega-3-rasvahapot selkeästi laskivat kuolleisuutta. Jo yhden rasvahapon korkeampi pitoisuus laski kuolleisuutta, samoin kuin jos kaikkien kolmen omega-3-rasvahapon pitoisuus oli veressä korkeampi.

Henkilöt, jotka kuuluivat siihen 20%:iin, joilla oli korkeimmat veren omega-3-pitoisuudet,
elivät yli kaksi vuotta pidempään 65 vuotta täytettyään kuin muut tutkimukseen
osallistuneet. Veren korkeat omega-3-pitoisuudet laskivat yleisesti kuolleisuutta 27%:lla ja
kuolleisuutta sydän- ja verisuonitauteihin 35%:lla.

Ravintovalmentajan kommentti:

Miten nostaa veren omega-3-rasvahappopitoisuutta ja edistää sitä kautta mahdollisuuksia elää pidepään? Kalalla on erinomaisia terveyshyötyjä jo siksi, että mitä enemmän kalaa syödään sitä vähemmän kuluu punaista lihaa. Liha-aterioiden vaihtaminen kala-aterioihin laskee syöpäriskiä ja korjaa veren rasvahappojen suhteita parempaan suuntaan. Hyvien rasvojen lähteen ohella kala on kevyttä ja sisältää hyvälaatuista proteiinia. 

Kasvikunnan omega-3-rasvahappoja saa helposti saksanpähkinöistä, hamppuöljystä tai hampunsiemenistä, pellavansiemenistä ja chiansiemenistä sekä kylmäpuristetusta rypsiöljystä. Näitä voi laittaa vaikka pirtelöön. Siemenet ja pähkinät sisältävät tärkeitä kivennäisiä ja hyviä kuituja hyvän rasvan ohella.

 

17.04.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite