Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Aamupala ja lihavuus

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Onko aamupala välttämätön valinta painonpudottajalle? Vai onko se vain vaihtoehto, jonka voi halutessaan jättää välistä - silloinkin kun tavoitteena on pysyvä laihdutustulos? Asiasta on tullut paljon tutkimustietoa, jota jokainen ihannepainossa pysymisestä kiinnostunut voi soveltaa ja suunnitella elämäntyyliinsä sopivan ruokarytmin.

Aamupalan skippaaminen lisää välipalanapostelua

Aamupalan merkitys pysyvän painonhallinnan kannalta on osalle ihmisistä itsestäänselvyys, jota ei kyseenalaisteta. Kun aamulla tankkaa kiireenkin keskellä vaikkapa kaurapuuron marjojen ja jogurtin kera, jaksaa keskittyä paremmin ja työt rullaavat. Tämän edun lisäksi muiden päivän aterioiden annoskoot pysyvät aisoissa. 

Helsingin Sanomat kirjoittaa Itä-Suomen yliopiston uudesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin pohjoissuomalaisten 16-vuotiaiden ruokailutottumuksia ja todettiin aamupalan olevan tärkeä jo teini-ikäisen painonhallinnalle. Aamupalan väliin jättäminen voi saada lihavuudelle altistavat geenit aktivoitumaan ja sotkea ruokarytmin, minkä seurauksena naposteltavista välipaloista alkaa kerääntyä päivän mittaan liikaa energiaa. Kunnollinen aamupala pitää nälkää loitolla ja ohjaa päivän muutakin syömistä oikeaan suuntaan.

Aamupala ja onnistujat

Yhdysvalloissa on seurattu henkilöitä, jotka ovat onnistuneet laihduttamisen lisäksi säilyttämään painonsa alhaisempana yli viiden vuoden ajan. Suurin osa tällaisista onnistuneista laihduttajista on raportoinut seurannassa syövänsä aamupalan viikon jokaisena päivänä. Vain pieni vähemmistö jättää aamupalan välistä ja ilmoittaa liikkuvansa jonkin verran vähemmän, kuin aamupalaa säännöllisesti syövät tutkittavat.

Voidaan siis katsoa, että aamupala on luettavissa yhdeksi tärkeäksi erottelevaksi tekijäksi pysyvästi painoaan hallitseville. Muita tällaisia yhteisiä piirteitä onnistujille ovat suuri määrä liikuntaa, vähärasvaisempi ja vähäkalorisempi ruokavalio, painonseuranta ja yhtenäisen ruokarytmin ylläpitäminen arkipäivien ja viikonloppujenkin aikana.

Kun on vertailtu keskenään erilaisia aamupaloja, voittaa proteiinipitoinen muna-aamiainen selkeästi valkoisesta viljasta koostuvat leipomotuotteet. Munakkaan tai keitettyjen munien jälkeen tulee syötyä koko loppupäivän ajan hieman vähemmän energiaa. Moni onkin todennut kaipaavansa aamupalalla on muutakin, kuin pelkkiä viljatuotteita. Jollekin taas puuro voi olla tuntua aamulla helpommin syötävältä, joten pääasia on etsiä itselle keinot saada aamiaisella tarpeeksi energiaa ja hyvä olo lounaaseen asti.

Ravintovalmentajan kommentit:

Usein kuulee toteamuksen "Mulla ei vaan ole aamulla nälkä." tai  "En saa aamulla mitään alas." perusteluna aamupalan väliin jättämiselle. Nämä tottumukset luokitellaan usein pysyviksi ominaisuuksiksi, vaikka niille on olemassa myös selkeitä fysiologisia selitysmalleja.

Osa ihmisistä on jatkanut vuosien ajan aamupalan laiminlyömistä, minkä seurauksena syöminen kasaantuu ilta-aikaan. Jos illalla syödään suurempi osa päivän energiasta, on selvää, ettei seuraavana aamuna ruoka maistu. Jos taas iltaruoka on syödään ajoissa ennen nukkumaanmenoa ja iltapala pidetään kevyenä, tulee aamuisin syöminen vähitellen helpommaksi. Kun vain jaksaa totuttautua uuteen ruokarytmiin.

Jos taas verensokeri laskee yön aikana alas, voi tästä aiheutua aamuisin jopa kuvotusta. Tällöin voi kokeilla herätellä kehoa aamiaiselle syömällä aluksi hedelmää tai juomalla vähän mehua. Iltaan voi kokeilla siirtää vaikkapa täysjyväleivästä, marjoista ja jogurtista koostuvan iltapalan, joka pitää verensokeria yön aikana tasaisena ja olon aamuisin parempana.

02.03.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite