Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Asiantuntijoiden mukaan tipaton tammikuu on tehoton, jos tavoitellaan terveysvaikutuksia. Lyhyt tauko voi auttaa pohtimaan omaa alkoholinkäyttöä ja kannustaa muutoksiin, mutta pyrittäessä ennaltaehkäisemään alkoholin terveyshaittoja, on suositeltavaa lepuuttaa maksaa säännöllisemmin. Sen voi tehdä esimerkiksi pienellä "kolmen askeleen ohjelmalla". Lue asiantuntijoiden neuvot tämän toteuttamiseen. 

Tipaton, tehoton tammikuu

Tipatonta tammikuuta viettää vuosittain vähintään 14 prosenttia suomalaisista ja teemakuukauden vaikutus näkyy laskevana trendinä Alkon sekä anniskeluravintoloiden myyntitilastoissa. Tipattoman kuukauden päätarkoituksena on kannustaa alkoholimyönteisen kulttuurin keskellä eläviä yksilöitä vähentämään alkoholin liikakäyttöä. Tammikuun jälkeen moni palaa kuitenkin vanhoihin tottumuksiinsa, jolloin maksa jatkaa kuormittumistaan siitä mihin se tammikuun alussa jäi. Yksi kuukausi on siis liian lyhyt aika torjumaan, saati korjaamaan maksavaurioita, joita aiheuttavat alkoholin ohella myös raskas ruokavalio, liikunnan vähäisyys ja erityisesti keskivartalolihavuus.

Maksasairaudet ovat yleistyneet

Viimeisten vuosien aikana maksasairaudet ovat lisääntyneet ja niihin sairastutaan yhä nuoremmalla iällä. Tähän ovat vaikuttaneet alkoholin kulutuksen ohella monet länsimaiseen elämäntyyliin liittyvät tekijät. On tärkeää huomata, että esimerkiksi maksakirroosiin ja maksasyöpään voi sairastua myös ilman alkoholinkäyttöä. Nykyään jopa lapsilla havaitaan ei-alkoholiperäistä rasvamaksaa epätasapainoisen ruokavalion ja ylipainon seurauksena. 

Suomessa maksakirroosin aiheuttamat kuolemat ovat yleistyneet nopeammin kuin muissa Euroopan maissa. Merkittävä syy tähän on suomalaisten alkoholin kokonaiskulutus, joka on kolminkertaistunut 60-luvun lopulta lähtien. Humalajuomisen tärkeys suomalaisille on samalla pysynyt entisellään, joten alkoholin kulutuksen ennustetaan jatkossakin kasvavan vapaa-ajan lisääntyessä ja taloudellisen laman taittuessa.

Maksasairaudelle altistavat tekijät

Selkein maksasairaudelle altistava yhdistelmä on jokailtainen alkoholipitoinen drinkki, rasvainen, paljon puhdistettuja hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio sekä liian vähäinen liikunta.

Maksakirroosi on monien maksasairauksien loppuvaihe, jossa maksasoluja on tuhoutunut ja tilalle on kasvanut sidekudosta. Tilaa ei voida enää korjata, vaan sairauden eteneminen pyritään pysäyttämään. Pahimmissa tapauksissa tarvitaan maksansiirtoa. Maksakirroosin aiheuttaa tyypillisesti pitkäaikainen alkoholin liikakäyttö, mutta myös vyötärölihavuuden aiheuttama rasvamaksa on yleistyvä tekijä. 

Rasvamaksa on tällä hetkellä maksasairauksista kaikkein yleisin ja normaalipainoisilla sitä todetaan 1–2:lla kymmenestä, kun taas ylipainoisista etenkin vyötärölihavilla rasvamaksaa esiintyy 7–8:lla kymmenestä. Rasvamaksalla tarkoitetaan rasvan runsasta kertymistä maksasoluihin, minkä seurauksena maksa suurentuu. Osalla rasvamaksaan liittyy myös maksasolujen vaurioitumista ja tulehdusreaktioita. 

Maksasairaudet voivat kehittyä oireettomina niin pitkälle, että maksavaurioita ei saada enää korjattua. Tästä johtuen ennaltaehkäiseminen on tärkeää ja maksan terveyttä kannattaa hoitaa muilla, kuin tehottomilla pikakonsteilla ja kuureilla. 

Kolmen askeleen huolto-ohje

Maksasairauksien torjumiseen erikoistuneiden asiantuntijoiden mukaan maksan korjaamiseksi ja suojelemiseksi kannattaa unohtaa tipaton tammikuu ja toteuttaa seuraavaa kolmen askeleen ohjelmaa vuoden ympäri.

1) Pidä 2-3 kokonaan alkoholista vapaata päivää joka viikko.

2) Harrasta urheilua säännöllisesti.

3) Vähennä sokerin ja rasvan kulutusta. 

Ravintovalmentaja-psykologin kommentit:

Alkoholin käytön osalta jokaisen on tärkeää etsiä itselleen sopivat määrät ja huomioida omat rajansa. Vaikka esimerkiksi viinejä mainostetaan terveellisinä, voi jopa yksi lasillinen päivässä olla liikaa yksilölle, jolla on jokin perussairaus ja jonka maksa on ollut pitkään kuormituksen alaisena. Jokailtaiselle viinin tissuttelulle ei siis ole terveysperusteita ja hyödylliset antioksidantit löytyvät paremmassa paketissa marjoista ja hedelmistä. 

Mielenterveyden hoitamiseksi ja kohtuuden säilyttämiseksi kannattaa välillä kuitenkin rentoutua ja unohtaa totaalikiellot, mikäli taustalla ei ole absolutismia vaativaa alkoholiongelmaa. Ehdottomat, loppuelämää koskevat tiukat säännöt kun eivät yleensä toimi, vaan aiheuttavat lähinnä pakkomielteitä "kiellettyä hedelmää" kohtaan. Juhlissa voi siis tehdä poikkeuksia ja on tärkeää erottaa arki ja erikoistilaisuudet toisistaan. 

Maksan hoitamisessa on hyvä huomioida myös muut elämäntapatekijät, joista länsimaisessa yhteiskunnassa tärkeimpiin kuuluu monipuolinen, rentoa painonhallintaa edustava ruokavalio. Mikäli olet ylipainoinen ja rasvakudoksesi sijaitsee pääosin keskivartalolla, on hyödyllistä pyrkiä lisäämään kasvisten kulutusta, vaihtaa voita, kermaa ja rasvaisia lihoja kylmäpuristettuihin kasviöljyihin, kalaan ja kasvikunnantuotteisiin.

Lue lisää:

http://yle.fi/uutiset/maksakirroosi_tappaa_helpommin_suomalaisia/5247775

http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/mita-tilastot-kertovat-suomalaisten-alkoholinkaytosta

http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/alkoholi/

http://www.tipaton.fi/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19155426

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2255530/A-quarter-liver-damage--dry-January-isnt-undo-damage-warn-experts.html

 

02.01.2013



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
21.12.2012Joulurauhaa juhlapöytään
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite