Terveyden Tukipilarit
Kirjaudu sisään
Kirjaudu
Liity kanta-asiakkaaksi | Unohditko salasanasi?

Ostoskorisi on tyhjä
Tutustu myös
Terveyden
Tukipilarit
Verkkokauppaan
  TERVEYSINFO   RADIO-OHJELMA   VERKKOKAUPPA  
Etusivu Blogi Terveyden avaimet TT-koulutus Reseptit Muiden kokemuksia Yleisöluennot
 
 

Linkki vinkki

Löysitkö mielenkiintoisen terveysaiheisen uutisen? Lähetä linkki meille niin lisäämme uutisen sivuille!



 

Uutiset »

Joulurauhaa juhlapöytään

 

Hanna Markuksela
KIRJOITTAJA

Hanna Markuksela on psykologi ja FLT Ravintovalmentaja®. Hanna työskentelee monipuolisesti hyvinvoinnin parissa.

Hannan yhteystiedot:
www.avalonia.fi
info(at)avalonia.fi

Joulun alla moni terveydestään huolehtiva pohtii, kuinka lomalla voisi herkutella hyvällä omallatunnolla, ilman tukalaa oloa ja painonnousua. Ota tästä haltuun vinkit, joiden avulla saavutat myös ruokapöydässä joulurauhan.

1. Ajattele syöväsi paljon ja syötkin vähemmän

Keho ja mieli eivät tottele kieltoja. Jos pyydät itseäsi olemaan syömättä jotain, himoitset sitä kahta kauheammin. Jos taas ajattelet ruoasta myönteisen rennosti ennen ateriaa, syöt tositilanteessa kohtuullisemmin. Tutkijat ovat havainneet, että koehenkilöt jotka kuvittelevat ennen syömistä nauttivansa suuren määrän tiettyä ruokaa, syövätkin tätä lopulta vähemmän kuin ne, joita on ennen ruokailua pyydetty kuvittelemaan itsensä syömässä samaa ruokaa pieni määrä. Mielikuvitus voi siis tehdä kylläiseksi - totut ruokaan jo ennen kuin olet edes maistanut sitä. 

Haaveile siis hyvällä mielellä joulupöydän antimista jo ennakkoon!

2. Nauti hetkestä ja ruoasta tietoisesti

Tietoinen syöminen perustuu tietoisen läsnäolon menetelmään, jonka avulla opetellaan hiljentymään käsillä olevaan hetkeen. Tietoisesti syötäessä ruokailuun keskitytään kaikilla aisteilla, syödään rauhassa ja omaa kehoa kuunnellen.

Seuraava harjoitus voi auttaa omaksumaan tämän tekniikan, joka edistää myös pysyvää painonhallintaa ja ruoansulatusta huolellisen pureskelun ansiosta:

1. Istu alas, sulje hetkeksi silmäsi ja kuuntele kehoasi. Minkälainen olo kehossasi on? Tiedosta kehosi oloja ja aistimuksia. Oletko nälkäinen? Oletko kylläinen?

2. Ota yksi suklaapala/rusina/pähkinä tms. ja tarkastele sitä hetken aikaa kädessäsi. Miltä se näyttää? Miltä se tuoksuu?

3. Laita ruokapala suuhun ja syö se todella hitaasti, maistele, pureskele. Ole täysin läsnä syömisessä. Miltä ruoka tuntuu suussa?

4. Kun olet syönyt, kuuntele taas kehoasi. Minkä vaikutuksen ruoan syöminen tuotti kehoosi? Mitä aistimuksia kehossasi nyt on? Muuttuiko jokin? Haluatko syödä lisää vai onko olosi nyt hyvä ja kylläinen?

3. Laimenna kalorit

Perinteinen joulupöytä sisältää paljon kevyitä ruokia, kuten salaatit, kala- ja äyriäisruoat, riisipuuro, laatikot ja hedelmäsalaatit. Jos syöt näitä ensin runsaasti, et jaksa syödä raskaampia ruokia enää niin runsaasti ja ruoka sulaa nopeammin. Joulupöydässä kaikki ruoat ovat sallittuja, mutta painopistettä muuttamalla olo voi olla pöydästä noustessa paljon parempi. 

4. Keskity suosikkiruokiisi - vältä "seisovan pöydän -syndrooma"

Ihminen tulee kylläiseksi kerrallaan yhteen ruokalajiin, mistä johtuen buffé-aterioilla syödään usein huonoon oloon asti ja senkin yli. Kun yksi laji alkaa riittää, siirrytään seuraavaan ja tehdään sama uudelleen monta kertaa. 

Ota siis joulupöydässä kaikkea ensin pieninä annoksina ja keskity sitten syömään suurempi määrä muutamaa suosikkiasi, niin vältät ähkyn ja loputtomat santsikierrokset. 

5. Kuuntele kaunista musiikkia ja himmennä valaistusta

Tutkittaessa ravintolaolosuhteissa ihmisten syömiskäyttäytymistä on havaittu, että musiikilla ja valon kirkkaudella on vaikutusta siihen kuinka paljon asiakkaat syövät ja kuinka nautinnollisena ruoka koetaan. Jouluun kuuluvat hämärä valaistus, kynttilät ja rauhallinen musiikki, jotka ovat omiaan vähentämään syömisen määrää nautinnosta tinkimättä. 

6. Ota rennosti ja anna mennä

Muutaman päivän poikkeukset kuuluvat normaaliin syömiseen ja mahtuvat mihin tahansa ruokavalioon. Joulu on kerran vuodessa ja jos suurin osan vuodesta syödään muuten hyvin, on parin päivän mässäilyputki yhdentekevä terveyden kannalta. Lisäksi putki katkeaa lomalta palatessa, kun syömisestä ei tehdä pakkomielteistä turhilla rajoituksilla. 

Jouluna moni haluaa kuitenkin säilyttää hyvän olon, joten omaan ulkonäköön ja ruokaan kannattaa suhtautua myönteisesti. Hyvällä mielellä ruokaa tulee syötyä kohtuudella ja omaa kehoa kuunnellen. Ajattele siis olevasi onnellinen, terve ja vapaa syömään hyvin ja siirrä tämä rentous myös läheisiisi.

Nautinnollista ja kaunista joulua kaikille Terveyden tukipilarien seuraajille!

________________________________________

Lähteet: 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23045865

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21148388

http://blogit.iltalehti.fi/hanna-markuksela/2012/03/15/laihdu-kuuntelemalla-itseasi/

 

21.12.2012



Lukijoiden kommentteja


Kommentoi
Sinun täytyy olla rekisteröitynyt käyttäjä kommentoidaksesi, rekisteröidy tästä. Jos olet jo rekisteröitynyt kirjaudu sisään sivun oikeasta ylälaidasta.

Lisää uutisia:
03.08.2013Suoliston bakteerikanta kuntoon näillä marjoilla
14.07.2013Tärvelevätkö läppäri ja kännykkä yöunesi?
20.06.2013Syitä autismin taustalla: Ilmansaasteet
17.06.2013Nälkä saa tekemään huonoja valintoja ruokakaupassa
12.06.2013Ruotsissa rajoitetaan tiukemmin raskasmetallipitoisten kalojen syömistä
31.05.2013Pihkaa haavoihin
15.05.2013Kävely vai juoksu? Energiankulutus ratkaisee terveysedut
03.05.2013B12-vitamiinista apu muistisairauden ennaltaehkäisyyn
17.04.2013Pitkäikäisyyden salaisuus
17.03.2013Parempi aineenvaihdunta ja pidempi elämä – istumista vähentämällä
17.03.2013Liika kalkki saattaa vaarantaa terveyden
10.03.2013"Gluttaus" näkyy gluteenittomien tuotteiden myynnissä ja keliakiaepäilyjen määrässä
02.03.2013Aamupala ja lihavuus
24.02.2013Särkylääkkeiden terveyshaittojen ehkäiseminen tärkeää
19.02.2013Umpilisäkkeellä on tärkeä tehtävä elimistössä
10.02.2013Ylipaino ja alhainen D-vitamiinitaso
27.01.2013Mitä tapahtui suomalaisten miesten priimaspermalle?
20.01.2013Maksa-arvot paremmiksi marjoilla
19.01.2013Ennenaikaisen synnytyksen taustalla voi olla kohdun bakteeritulehdus
02.01.2013Korvaa tipaton tammikuu kolmella pienellä askeleella
29.12.2012Antibiootit usein turhia alahengitystietulehdusten hoidossa
10.12.2012Endometrioosin ja ruokavalion yhteys
20.11.2012Ruoka säätää geenejäsi
11.11.2012Alkoholi heikentää miesten kykyä tuntea empatiaa ja ymmärtää ironiaa
05.11.2012Tärkeä uutinen naisille, jotka meikkaavat
03.11.2012Turun yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiootit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella
01.11.2012D-vitamiinikohu saa erikoisia piirteitä
24.10.2012Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
23.10.2012Ruokavaliolla ja Alzheimerin taudilla yhteys
10.10.2012Tällaisia ovat eineslihapyörykät - lihaa 19%
09.10.2012Heikko muisti huolettaa, mutta ei johda tekoihin
04.10.2012Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana voi olla ruokavalio
25.09.2012Tutkimus: Geenimuunnellun maissin ja syövän välillä yhteys
24.09.2012Liikkua kannattaa viisikymppisenäkin - vähentää monia sairauksia
23.09.2012Kookosöljyä hammastahnaan? - Tutkijat uskovat kookosöljyn voimaan
21.09.2012Korkea verensokeri kutistaa aivoja?
19.09.2012Tutkimus: Ryyppääminen muuttaa yhteyksiä aivoissa
11.09.2012B3-vitamiinista apua superpöpöjä vastaan
10.09.2012Tutkimus: Suoliston bakteereilla osansa lihomisessa
08.09.2012Tässä olisi helppo 4,5 mrd. €:n säästö työpaikoilla
07.09.2012Arkipäivän tavaroista löytyvät nanokuidut yhtä vaarallisia kuin asbesti?
28.08.2012Kannabis nakertaa älykkyysosamäärää
24.08.2012Kosmetiikkateollisuus vähättelee huulipunasta löytynyttä terveyshaittaa
22.08.2012Mikropopcorneista paljastui vakavia sivuvaikutuksia
17.08.2012Kananmunat lähes yhtä suuri terveysriski kuin tupakka
15.08.2012Yhä useampi nuori jää työkyvyttömyyseläkkeelle
07.08.2012Mullistava keksintö: Tässäkö loppu eläinkokeille?
30.07.2012Tämä yleinen ruoka-aine tyhmentää - muutos aivoissa jo 6 viikossa
24.07.2012Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
18.07.2012Liikkumattomuus tappaa vuosittain 5 miljoonaa ihmistä
08.07.2012400 000 suomalaista juo kossu- tai viinipullollisen alkoholia päivässä
03.07.2012Psykiatri: Masennuslääkkeillä voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia
20.04.2012Passiivinen tupakointi luultua suurempi astmariski lapsille
19.04.2012Aktiiviset vanhukset välttyvät dementialta
19.04.2012Kova liikunta ehkäisee metabolista oireyhtymää
12.04.2012Liika lihansyönti lyhentää elämää
02.04.2012Huonot hiilihydraatit mahdollisesti haitaksi lasten verisuonille

 
Design by Studio Obra, Platform by NettiSite